Stories

Verhalen achter tien bekende gitaarriffs

Published on

Gitaarriffs George Harrison

Elke bekende gitarist heeft wel een riff die als zijn muzikale handtekening beschouwd kan worden. Maar hoe komen ze toch op de bekende bouwstenen voor hun grootste hits? Hieronder staan de verhalen achter een aantal van de meest iconische gitaarriffs allertijden.
Door: Maic Oudejans
1. The Rolling Stones – (I Can’t Get No) Satisfaction
Keith Richards hoort de riff die uit drie noten bestaat in een droom, wordt wakker en neemt het stukje muziek op, op zijn taperecorder. Vervolgens mompelt hij ‘I Can’t Get No Satisfaction’ en valt hij weer in slaap zonder de opname te stoppen. De volgende dag luistert de gitarist het bandje terug en in de verte hoort hij aan het begin van de tape de riff die Satisfaction zou worden, gevolgd door veertig minuten gesnurk.

2. The Kinks – You Really Got Me Now
Volgens Dave Davies was er een plaat van Jimmy Giuffre die zijn broer Ray en hij heel goed vonden: The Train And The River. Aan dagblad Guardian vertelt de gitarist: “Het nummer ging van ‘ba-ba ba-ba. Ray zat een beetje te pielen op de piano in de voorkamer van ons huis, geïnspireerd door dat nummer. Hij kwam ineens met die twee-akkoordenriff, die ik nu speel op de gitaar.”

3. Deep Purple – Smoke On The Water
De Britse formatie is in Montreux in Zwitserland voor de opnamesessies voor het album Machine Head. Ze bezoeken een Frank Zappa-concert in een casino dat plotseling in brand vliegt. Bij de eerstvolgende opnamesessie heeft Ritchie Blackmore al een aantal ideeën, waarvan de eerste de riff uiteindelijk uitmondt in Smoke On The Water zou worden. Het geheim van de riff zit hem in de aanslag. In plaats van de noten aan te slaan, ‘plukt’ Blackmore hij de snaren met zijn duim en wijsvinger.

4. Led Zeppelin – Whole Lotta Love
De bekende riff van Whole Lotta Love bedenkt Jimmy Page in de zomer van 1968 op zijn woonboot die in het plaatsje Pangbourne aan de rivier de Theems ligt. Zelf denkt de gitarist dat de inspiratie komt uit zijn voorliefde voor sterke intro’s van rockabilly gitaristen. Al gauw bedenkt hij dat de riff goed genoeg is om het hele nummer te dragen. In een interview met de BBC vertelt de Brit dat het een riff moest zijn waar veel beweging in zit. De eerste keer dat hij het nummer met de band speelt, gaat het gezelschap in overdrive en voelen ze allemaal dat de riff verslavend is, als een verboden vrucht.

5. Aerosmith – Walk This Way
Gitarist Joe Perry ‘struikelt’ over de riff van Walk This Way tijdens een soundcheck, terwijl hij nadenkt hoe gaaf hij de muziek van James Brown vindt. Hij wil een riff met eenzelfde R&B-feel.

6. Nirvana – Smells Like Teen Spirit
Voor Kurt Cobain zijn vier akkoorden genoeg om een briljant stukje muziek te schrijven. Nirvana’s bekendste nummer is zijn poging geweest om het ultieme popliedje te maken. Hij schrijft het nummer met de muziek van de Pixies in zijn achterhoofd. De hard-zacht dynamiek heeft hij naar eigen zeggen van de groep uit Boston afgekeken.

7. Michael Jackson – Beat It
Hoewel de bijdrage van Eddie van Halen aan Beat It niet miskend mag worden, is het de King of Pop zelf die de iconische gitaarriff van het refrein heeft geschreven. MJ doet dit nadat producer Quincy Jones hem vraagt of hij iets soortgelijks als My Sharona van The Knack kan maken. Jackson wilde iets maken dat hij zelf zou willen horen als hij een rockplaat zou kopen. De gitaarsolopartij op de cd-opname is overigens wel ingespeeld door de Van Halen-gitarist. Toto-gitarist Steve Luthaker neemt op zijn beurt de uitvoering van de riff op zich.

8. Black Sabbath – Paranoid
Het bekendste nummer van heavy metal-grondlegger Black Sabbath is geschreven als een vuller voor het album Paranoid, terwijl de rest van de plaat al af was. Volgens bassist Geezer Butler moesten er nog drie minuten opgevuld worden; Tony Iommi kwam uit het niets met de bekende hammer-on riff op de proppen. Gek genoeg heeft het album dezelfde titel gekregen als het ‘vullertje’.

9. Rage Against The Machine – Killing In The Name
De riff van het antiracisme en -politiegeweldnummer schrijft gitarist Tom Morello terwijl hij gitaarles geeft. Terwijl hij een oefening voordoet in de drop-D stemming, speelt hij ineens de nu bekende riff. Leuk weetje: Morello stopte de les om het gitaarstukje op te nemen om daarna de les weer te vervolgen.

10. The Beatles – Here Comes The Sun
George Harrison schrijft de muziek voor Here Comes The Sun in de achtertuin van gitaarlegende en collega Eric Clapton. Na een periode met veel saaie vergaderingen, begint er een soort spanning op te bouwen bij de Beatles gitarist. Als hij zich bij Clapton in de tuin terugtrekt op een zonnige dag begint hij een beetje gitaar te spelen. De laatste keer dat hij zijn instrument vast heeft gehad, is op dat moment al een paar weken geleden. Het eerste wat uit zijn vingers komt, zijn de noten van Here Comes The Sun.

5 Comments

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't Miss